maandag 18 april 2011

Songbird

Het is er dan eindelijk eens van gekomen: ik ben bezig het bespelen van de gitaar onder de knie te krijgen. Natuurlijk speel je simpele deuntjes in het begin, maar één van die simpele deuntjes die me nu vrij goed afgaat is het liedje Songbird van Oasis, de Britse rockers – al rockt dit nummer totaal niet. Waarschijnlijk één van mijn favoriete liedjes van de band en wellicht ook ooit. Niet voor niets heb ik Songbird het meest gedraaid, aldus Last.fm. De teller staat op moment van schrijven  op 54 plays sinds 5 maart 2010. De plays van daarvoor niet meegerekend, ongetwijfeld zal het aantal dan nog hoger uitvallen. Ik heb zelfs een paar maanden terug gezien dat ik het liedje al rond de 70 keer had beluisterd op mijn goudgele iPod.

Dat ik het nummer zo vaak beluisterd heb, heeft zijn reden. De reden is te vinden in de songtekst van het liedje. Zanger Liam Gallagher – tevens de schrijver van de tekst – zingt over de gevoelens die hij (of iemand) krijgt van een bepaald persoon en hoe hij deze teruggeeft. Ofwel, het gaat over liefde, zoals negentig procent van de liedjes dit als onderwerp heeft. Door de tekst heeft het voor mij vaak dienst gedaan als inspiratie, gebruiksvoorwerp of heb ik er dingen van gestolen om te gebruiken in mijn vele weblogs waarin iemand het lijdend voorwerp was.

Nu ik er op terugkijk, allemaal onterecht; Liam zingt over hoe hij gevoelens krijgt en teruggeeft. Heb ik ooit gevoelens gekregen? Nee, dus heb ik dezelfde gevoelens ook niet aan de personen kunnen geven. In geen enkel geval.

Maar, aan alles komt een einde, dus die negatieve tendens is ook tot een einde gekomen: min of meer. Echter, het liedje heb ik nog niet gebruikt voor één van mijn romantische waanbeelden – die overigens met de blog (sinds een bepaalde weblog om preciezer te zijn), slechter worden. Ga ik dat alsnog doen? Nee, voorlopig niet. Zoals ik al zei, het niveau gaat drastisch naar benden.

In plaats daarvan wilde ik dat dit liedje één van mijn eerste nummers zou zijn die ik kon beheersen op de gitaar. Vooralsnog ben ik goed op weg. Waarom ik dat trouwens wil? Daar heb ik natuurlijk zo mijn redenen voor. Ik denk zelfs dat het lijdend voorwerp in kwestie wel in de gaten heeft dat dit deels van doen heeft met degene. Maar nu hou ik op, ik ga weer goed oefenen!

Oasis - Songbird:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten