zaterdag 25 december 2010

Kerst

Kerst, het kan mij gestolen worden. Je mag je dikke kerstman, Coca-Cola truck en cadeautjes wel meenemen, of kindeke Jezus laat die maar in zijn kribbe liggen en de ster hoeft van mijn part niet aan de horizon te verschijnen. 'T is de illusie en het masker dat we elkaar voorhouden tijdens kerst wat me ergert. Gezellig met zijn allen samen zijn: ontbijten, brunchen, lunchen, dineren en uitgaan. Natuurlijk, het is volkomen logisch dat we dit met zijn allen doen te tijde van kerst.

Het geld laten we lekker rollen of de pinpas wordt meerdere malen door de gleuf van een pinautomaat gehaald, het kan allemaal tijdens kerst. Echter als je aan deze mensen zou vragen wat kerst betekent dan varieert het van het sexy lingerie-setje voor je vrouw die al op middelbare leeftijd is tot een nieuwe computerspel voor je jongere broertje die het spel nog niet mag spelen. Zul je ooit dat antwoord horen wat je hoopt te horen, allicht maar van de honderd mensen zullen er wellicht tien zijn die echt begrijpen wat kerst is.

Natuurlijk kun je jezelf de vraag stellen of kerst wel een echte betekenis heeft meegekregen, is het niet voor ieder persoonlijk wat zijn gedachte bij kerst is. Daar zit een zekere grote kern van waarheid in, maar let wel dat we dan met zijn allen mooi verkeerd bezig zijn. Constant maar het masker voorhouden, constant maar de illusie weer creëren, ieder jaar opnieuw. 

Eerste kerstdag is een zondag als iedere andere zondag in het jaar, vreselijk dus. Maar is het dan deze zondag dat we ons anders moeten gaan gedragen, mag ik dan niet mijn spel spelen op de console en vaderfiguur wel de krant lezen zoals hij elke zondag dat doet? Reden, omdat het spelletje te gewelddadig is en de krant niet. Het is deze dag, eerste kerstdag, dat we niks mogen doen dat gewelddadig is, zelfs niet als het een illusie is. We mogen daar in tegen wel gewoon het zelfde riedeltje afspelen zoals we dat elke zondag al doen, de krant lezen.

Is het deze twee dagen dat we lief voor elkaar moeten zijn en de andere dagen mogen we weer ons gang gaan. Weer het normale leventje lijden van lachen en huilen, van vallen en opstaan. Waarom maken we van het normale leventje geen illusie en van de illusie kerst het normale leven? Als het ons dan toch zo goed bevalt kun je er gelijk maar beter de standaard van maken. Wellicht is kerst wel commercieel gemaakt om zo ook een reden te hebben om blij en samen te zijn met alle andere bevolkingsgroepen (en sektes) die de geboorte van Jezus niet als reden hebben om te feesten.

Maar ach, dat is een verbeelding. Brengt me gelijk bij de muziek, iedere groot artiest maakt wel een kerstplaat die groots onthaalt wordt maar van de werkelijke kerstgedachte is geen sprake, of toch wel? Kijkend naar wat de standaard is voor kerst zou je kunnen zeggen dat de kerstgedachte juist beter dan ooit uit de verf komt. Gelukkig is mijn favoriete 'kerstnummer' niet bedoeld als kerstnummer. Eigenlijk zijn het twee nummers die mijn gedachte uitstekend verwoorden. Als eerste is daar natuurlijk John; John Lennon en zijn grote wens, zijn grote droom. Als tweede is daar Oasis en hun wens dat er liefde moet zijn, maar dat er niet is.

Kerst het kan me gestolen worden, maar als je wilt dan mag je de kerstboom laten staan, die vind ik nog wel oké. Echter mag je de kerstman, het symbool voor de commercie, en zijn truck meenemen en hoef ik die nooit meer te zien. En als je wilt, geef ons er dan John voor terug en het besef van wat kerst nu daadwerkelijk betekent voor de mensheid. Maar mijn grootste kerstwens...

2 opmerkingen:

  1. Jouw grootste kerst wens..... "Some Day I'll spend christmas with you"

    On Christmas day I travel `round the world and say,
    Taoists, Krishnas, Buddhists, and all you atheists too,
    Merry Fucking Christmas, To You!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rutger, ik ben het weer eens met je eens. Al dat schijnheilige gedoe altijd met kerst. Je mag elkaar het hele jaar afzeiken en weet ik veel, maar met kerst moet alles gezellig zijn? Ik ben altijd alleen met mijn ouders met kerst, omdat zelfs mijn opa's en oma's elkaar niet willen zien. Moeten ze dat met kerst dan wel doen? Omdat het kerst is? Tegenwoordig gaat het alleen nog maar om het krijgen van cadeautjes. De gedachte erachter, liefde en bij elkaar zijn is verdwenen. Het word tijd dat die gedachte weer terugkomt. En niet alleen met kerst, gewoon het hele jaar.

    BeantwoordenVerwijderen